OBJEKTIF UNIT APEL (C)
(a) Menyokong hasrat negara untuk menjadikan pembelajaran sepanjang hayat sebagai salah satu komponen dalam pembangunan sumber manusia di Malaysia;
(b) Memastikan proses penilaian APEL berdasarkan garis panduan, piawaian dan prosedur yang ditetapkan;
(c) Menjadikan ASWARA sebuah pusat penilaian APEL yang diiktiraf.
FUNGSI UNIT APEL (C)
(a) "One stop centre" bagi permohonan dan penilaian APEL;
(b) Memberi maklum balas dan bimbingan berkenaan proses permohonan, pensijilan dan kemasukan berdasarkan APEL;
(c) Membimbing calon dalam proses permohonan penilaian APEL;
(d) Mengurus proses penerimaan permohonan dan pemberian maklum balas mengenai tarikh penilaian;
(e) Melantik Penilai Portfolio dan Panel Temu Temuduga
PERANAN UNIT APEL (C)
(a) Menyelaras pelaksanaan APEL (C) berdasarkan garis panduan yang telah terbitkan oleh MQA dan garis panduan ASWARA yang diluluskan oleh Lembaga Pengajian ASWARA;
(b) Memberi khidmat rundingan kepada pelajar yang ingin mendapatkan maklumat berkaitan proses & prosedur permohonan APEL (C) dan Penasihat APEL (C) yang dilantik di peringkat Fakulti/Pusat;
(c) Menyemak borang permohonan dan portfolio diri pelajar untuk memastikan semua dokumen yang diperlukan telah lengkap;
(d) Mengemukakan permohonan yang telah lengkap kepada Jawatankuasa Penilai APEL (C) (JKP APEL (C)) di Fakulti/Pusat;
(e) Menyediakan kertas kerja laporan penilaian APEL (C) untuk kelulusan Majlis Dekan-dekan ASWARA dan Lembaga Pengajian setelah mendapat Laporan daripada Jawatankuasa Penilai APEL (C) Fakulti/Pusat;
(f) Memaklumkan keputusan permohonan APEL (C) kepada pelajar yang memohon melalui surat rasmi secara bercetak/elektronik dan disalinkan kepada Fakulti/Pusat yang berkaitan;
(g) Mengemas kini gred PK (APEL C) dalam Sistem Maklumat Pelajar bagi kursus-kursus yang diluluskan untuk pemindahan kredit;
(h) Mengurus maklumat untuk rujukan pelajar/fakulti/pusat akademik berkaitan dokumen APEL (C) dan senarai Penasihat APEL (C) yang dilantik di dalam Sistem eAPEL dan laman sesawang rasmi APEL (C) sama ada melalui pekeliling, taklimat, edaran risalah dan iklan di laman sesawang rasmi ASWARA.
APA ITU APEL (C)
Pengakreditan Pembelajaran Berasaskan Pengalaman Terdahulu bagi Tujuan Penganugerahan Kredit atau Accreditation of Prior Experiential Learning for Credit Award [APEL (C)] adalah proses penilaian pembelajaran (tidak formal dan bukan formal) seseorang individu berdasarkan pengalaman terkumpul (pengetahuan dan kemahiran) untuk mendapatkan pindah kredit bagi kursus dalam program yang sedang diikuti.
KADAR YURAN APEL (C)
Soalan Lazim (FAQ) berkaitan dengan APEL C:
Apa itu APEL. C?
APEL (C) ialah kaedah penilaian ilmu yang diperoleh daripada pengalaman kerja, pengalaman hidup atau himpunan kursus pendek bagi tujuan mendapatkan pindahan kredit untuk kursus dalam program akademik di Pemberi Pendidikan Tinggi (PPT).
Apakah perbezaan antara APEL yang dilancarkan sebelum ini dengan APEL (C)?
APEL yang dilancarkan sebelum ini adalah untuk tujuan kemasukan ke PPT iaitu dikenali sebagai APEL (Access). APEL (C) atau APEL (Credit) pula adalah untuk tujuan mendapatkan pindahan kredit. Melalui pelaksanaan APEL (A) dan APEL (C), individu yang mempunyai pengalaman yang luas bukan sahaja boleh masuk ke program di PPT tetapi juga boleh menggunakan pengalamannya untuk mendapatkan pindah kredit bagi kursus tertentu dalam program pengajian. Justeru itu, pelajar dapat melengkapkan pengajiannya dalam tempoh yang lebih singkat.Bagi tujuan permohonan penilaian APEL (C), seseorang itu mesti berstatus pelajar (telah berdaftar dalam program pengajian di PPT).
Adakah ditetapkan had umur untuk memohon APEL (C)?
Tiada. APEL (C) tidak seperti APEL (A) yang menetapkan had umur tertentu bagi setiap tahap pengajian.
Adakah APEL (C) hanya terhad kepada warganegara dan pelajar yang melalui laluan APEL (A)?
Tidak. APEL (C) terbuka kepada semua pelajar di PPT yang telah mendapat kelulusan menjalankan APEL (C), sama ada berstatus warganegara atau pelajar antarabangsa. APEL (C) juga terbuka kepada semua pelajar tidak kira kaedah kemasukan ke program pengajian, sama ada melalui laluan APEL (A) atau konvensional.
Adakah pelajar yang memohon APEL (C) perlu menduduki peperiksaan untuk mendapatkan pindahan kredit?
Pelajar yang memohon APEL (C) kepada PPT akan dinilai tetapi bagaimana bentuk penilaian adalah bergantung kepada kesesuaian bidang. Ia tidak semestinya peperiksaan. Kaedah penilaian boleh dalam bentuk demonstrasi, temu duga penilaian portfolio dan sebagainya.
APEL (C) dan bolehkah seseorang pelajar memperoleh kedua-dua pindah kredit APEL (C) dan pembelajaran formal?
Pindah kredit maksimum di bawah APEL (C) adalah 30%. Bagi pelajar yang mempunyai kelayakan formal dan pengalaman, mereka boleh memperoleh kedua-dua pindah kredit APEL (C) dan pembelajaran formal. Contohnya, pelajar yang mempunyai Diploma dan pengalaman kerja, boleh mendapat pindah kredit maksimum 30% [APEL (C)] dan 30% (pembelajaran formal) untuk kemasukan ke Sarjana Muda dengan Kepujian.
Apakah kebaikan APEL (C)?
Antara kebaikan APEL (C) ialah:
Saya mempunyai pengalaman bekerja terdahulu dan/atau telah menghadiri kursus pendek yang berkaitan, adakah saya perlu memohon?
Ya, anda digalakkan untuk memohon berdasarkan pengetahuan dan kemahiran berkaitan anda yang diperolehi melalui pengalaman pembelajaran berkaitan kerja bukan formal dan kursus latihan tidak formal.
Adakah APEL (C) boleh digunakan untuk projek tahun akhir dan disertasi?
APEL. C boleh digunakan untuk semua kursus yang ditawarkan oleh program masing-masing (tertakluk kepada keperluan oleh Badan Profesional, Kementerian Pengajian Tinggi dan Universiti yang berkaitan, jika ada) kecuali kursus dan disertasi berasaskan projek tahun akhir.
Adakah pemindahan kredit APEL (C) menyumbang kepada PNGK saya?
Tidak. Anugerah kredit (tanpa sebarang gred) akan dipaparkan dalam transkrip pelajar sebagai 'CT(APEL)'. – PK APEL
Apakah proses permohonan APEL (C)?
Terdapat 4 peringkat:
Siapa yang akan membimbing saya apabila menyerahkan borang pra- permohonan?
Penasihat akan membimbing anda sepanjang proses permohonan APEL(C) dan prosedur penilaian anda.
Siapakah yang akan menilai permohonan saya?
Penilai (pakar mata pelajaran/ pakar/ kakitangan akademik yang dilantik oleh fakulti berkaitan berdasarkan kursus yang dipohon) akan membangunkan instrumen penilaian dan menilai bukti yang dikemukakan.
Bagaimana proses permohonan APEL (C) dijalankan?
Prosesnya melibatkan beberapa langkah:
Pendaftaran:
Pemohon perlu mendaftar melalui institusi pendidikan yang menawarkan APEL (C).
Penyediaan Portfolio:
Pemohon perlu mengemukakan bukti pengalaman kerja atau pembelajaran tidak formal yang relevan.
Penilaian:
Penilai akan menilai portfolio, dan jika perlu, sesi temuduga atau ujian mungkin dijalankan.
Pengiktirafan Kredit:
Jika berjaya, pemohon akan menerima kredit akademik untuk kursus yang dipohon.
Apakah dokumen yang diperlukan untuk permohonan APEL (C)?
Pemohon perlu menyediakan portfolio yang mengandungi bukti pengalaman kerja, seperti sijil, laporan kerja, testimoni majikan, projek yang telah disiapkan, dan dokumen lain yang menunjukkan kemahiran dan pengetahuan yang diperoleh.
Apakah jenis penilaian?
Ujian Cabaran:
Ujian cabaran boleh dalam bentuk ujian bertulis, peperiksaan lisan dan/atau penilaian prestasi; bergantung kepada sifat dan disiplin kursus. Sebagai contoh, ujian cabaran untuk seni persembahan, pengucapan awam dan gubahan muzik, mungkin dalam bentuk persembahan atau demonstrasi kemahiran.
Portfolio:
Portfolio ialah himpunan bukti oleh pelajar untuk menunjukkan pembelajaran pengalaman terdahulu mereka. Ia mengandungi maklumat seperti pernyataan pembelajaran, bukti dokumentari, pemetaan pengalaman pembelajaran terdahulu individu kepada hasil pembelajaran kursus. Pelajar akan dikehendaki mengisi Borang Penyerahan Portfolio APEL(C).
BUKU PANDUAN APEL (C)
BIL. | NAMA PROGRAM | KOD DAN NAMA KURSUS | Hasil Pembelajaran Kursus (CLO) |
---|---|---|---|
1 | Ijazah Sarjana Muda Animasi dengan Kepujian | AAM 6073 Animation Merchandising | CLO 1: Menerangkan strategi pemasaran barang dagangan (C1) CLO 2: Menganalisa impak barang dagangan berkenaan dengan produk animasi (C6) CLO 3: Mengaplikasikan rekaan barang dagangan berdasarkan produk animasi (C3) |
2 | Ijazah Sarjana Muda Seni Permainan Digital dengan Kepujian | AAM 6113 Professional Development and Employability | CLO 1: Menganalisa pengurusan dan pentadbiran syarikat animasi (C4) CLO 2: Mengaplikasikan pengurusan dan pentadbiran untuk menjalankan projek animasi (C6) CLO 3: Bekerjasama menguruskan projek animasi secara profesional (A2) |
3 | Diploma Seni Muzik | AMZ 1513 Teori Muzik I | CLO 1: Mengenalpasti konsep asas teori muzik CLO 2: Mengenalpasti kualiti skel major, jeda dan bentuk ritma dalam amalan muzik CLO 3: Menulis asas notasi muzik dan ritma CLO 4: Menunjukkan kemahiran asas dalam menggunakan perisian muzik |
4 | Ijazah Sarjana Muda Muzik Dengan Kepujian (Produksi Audio) | AMZ 51283 Teknik Rakaman | CLO 1: Memahami rantaian proses dalam kerja penerbitan audio CLO 2: Mengenali fungsi peralatan dalam studio rakaman CLO 3: Mengenali proses rakaman pelbagai trek CLO 4: Bekerjasama merancang, mengurus dan mengendalikan tugasan/projek |
5 | Diploma Teater | ATE 1022 Asas Lakon | CLO 1: Mengenali anatomi diri untuk persediaan sebagai pelakon (C1) CLO 2: Melatih pengeluaran vokal yang baik (A2) CLO 3: Mengadaptasikan pergerakan tubuh badan selari dengan keperluan emosi (P6) |
6 | Diploma Teater | ATE 1032 Asas Vokal | CLO 1: Mengenali keupayaan diri dalam penggunaan vokal (C1) CLO 2: Mengaplikasikan teknik vokal yang betul dan bersistem (A1) CLO 3: Mengadaptasi teknik vokal dalam persembahan (P6) |
7 | Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Seni dan Budaya dengan Kepujian | APS 5204 Pengurusan Warisan | CLO 1: Mengenalpasti tentang jenis-jenis produk warisan dan kepentingannya CLO 2: Mengurus dan mentadbir hal yang berkaitan produk warisan CLO 3: Mempraktikkan proses melakukan kerja-kerja pemuliharaan bagi sesuatu produk warisan |
8 | Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Seni dan Budaya dengan Kepujian | APS 4163 Pemasaran dan Penjenamaan | CLO 1: Menjelaskan konsep dan strategi pemasaran dan penjenamaan CLO 2: Mengaplikasikan strategi pemasaran dan penjenamaan CLO 3: Menulis kertas cadangan untuk sesuatu strategi pemasaran dan penjenamaan CLO 4: Membuat kajian untuk menghasilkan konsep pemasaran dan penjenamaan |
464, Jalan Tun Ismail,
50480, Kuala Lumpur,
Malaysia
Tel : 03-2778 5999
Faks : 03-2778 5903
Emel : info@aswara.edu.my